Uw huisartsenpraktijk, gezondheidscentrum of zorggroep wordt een complex bedrijf:
- meer organisatorische taken en aandacht voor de personele kanten;
- grotere praktijk, grotere samenwerkingsverbanden en netwerken;
- ingewikkelder wet- en regelgeving, regeldruk en een complexer speelveld (huisartsenpost, zorggroepen, contractering);
- zorg die vanuit de 2e lijn terugkomt naar de huisarts;
- noodzakelijke innovaties en praktijkontwikkeling (automatisering, certificering, accreditatie).
Toch moeten huisartsen en praktijkmedewerkers primair hun aandacht kunnen blijven richten op het primaire proces, de zorg voor patiƫnten.
Doel van praktijkmanagement in de huisartsenpraktijk is om u als zorgprofessional te ontzorgen door beleidsmatige, organisatorische of personele taken uit handen te nemen.
Brede of smalle inschakeling
U maakt zelf uw keuze voor een brede of smalle inschakeling van PURE Praktijkmanager Huisartsen. Mogelijk is uw personeelsbeleid al in goede handen bij een van uw assistentes. Of u wilt alle externe contacten zelf blijven behartigen. U kunt de taken voor de praktijkmanager invullen zoals dat het beste bij u en uw praktijk past, bijvoorbeeld:
- al dan niet direct leidinggevende taken uitvoeren;
- beleid ontwikkelen of alleen implementeren en bewaken;
- intern of ook extern contactpersoon.
Uw investering
Een goede praktijkmanager kan ervoor zorgen dat u zich als huisarts weer volledig kunt richten op de patiƫntenzorg. Dat vergt vanzelfsprekend budget, maar de praktijk leert dat dit zich meestal snel terugverdient.
Ook zorgverzekeraars stimuleren huisartsenpraktijken om iemand in te huren voor praktijkmanagement. Uit ervaring weten zij dat in praktijken met een praktijkmanager het kwaliteitsniveau van de huisartsenvoorziening verbetert.